Træning

Der kan være forskellige grunde til at træne. Nedenfor ser du vores hold. Klik på holdene for en forklaring.

Genoptræning

En del af behandlingen kan foregå som træning i vores træningscenter, som er indrettet med henblik på genoptræning.
Du får et individuelt træningsprogram tilrettelagt efter de problemer, vi fandt under den fysioterapeutiske undersøgelse og eventuelle behandling.

Vi instruerer dig grundigt i øvelserne og følger dig i hele træningsforløbet. Dette sikrer at programmet hele tiden er optimalt for dig og at der er en løbende progression i træningen. Træningen foregår sammen med andre på et af vore mange hold. Holdene kan have op til 8 deltagere.

Der trænes typisk 2 gange om ugen.

Ofte vil du mærke en øjeblikkelig effekt af træningen. Nogle har dog en forbigående opblussen af deres symptomer, dette er helt normalt og erstattes ofte hurtigt af bedring i symptombilledet.
Blivende forandringer i musklerne tager tid, du skal regne med at træne i mindst tre måneder. Vores erfaring er, at langt de fleste bliver rigtig glade for træningens effekt og fortsætter i længere tid.

Træningen kan også bruges forebyggende. På den måde kan du minimere sandsynligheden for at generne kommer igen.

Fysisk aktivitet giver større velvære i din dagligdag. Du vil få mere energi samt et større overskud og du vil kunne forebygge livsstilssygdomme.

Fysio-Pilates

Fysio-Pilates er en træningsmetode med fokus på at styrke kroppens eget muskelkorset omkring rygsøjle, talje (mave- og rygmuskler) og bækkenbund. Dårligt muskelkorset kan give smerter i bækken, ryg eller nakke.

Der arbejdes med kropsholdning, kropsbevidsthed og kropskontrol ved at kombinere vejrtrækning med små blide bevægelser for herved at skabe en balance mellem muskler og led. Dette giver bedre stabilitet og styrke og kan dermed sænke/fjerne smerter i bækken, ryg, nakke eller skuldre.

Fysio-Pilates kan desuden give en bedre holdning, øge velbefindende og virke afspændende. Det er således en god metode til at stresse af på.

Fysio-Pilates kræver ikke henvisning fra egen læge.

Træning mandage fra kl. 17 – 18.

Træning ved fysioterapeut Sebrina B.S. Odde

Før-/efterfødselstræning

Skal du være mor eller har du lige født ? Så er denne træning lige noget for dig.
– Et hold der giver dig mulighed for at komme gennem de forandringer, du og din krop gennemlever under graviditeten og i tiden efter.

Før fødselstræning – Skridt mod vellykket graviditet og fødsel.
Efterfødselstræning – Vende stærkt tilbage efter graviditet og fødsel.

Træningen består af:

• Kredsløbstræning
  • Træning af bækkenbund
  • Stabilitetstræning af ryg, hofte og bækken
  • Træning af nakke og skulder
  • Træning med de små guldklumper

Dertil kan holdet tilbyde sociale relationer med andre kvinder i samme situation, samt informationer om kroppens forandringer under og efter en graviditet.

Træning tirsdage fra kl. 10 – 11

Træning ved fysioterapeut Christina Lykke Kristensen

• Stabilitetstræning

Stabilitetstræning er en træningsmetode med fokus på at styrke kroppens fundament. Kroppens fundament er det indre muskellag dvs. musklerne omkring rygsøjle og talje (mave- og rygmuskler). Dårligt fundament kan give gener i ryg eller nakke.

Træningen af de indre muskellag sker ved langsomme gentagne bevægelser med lav belastning og under fuld kontrol. Hvis belastningen er for stor opnår du ikke stabilitet, men at de ydre muskler taget over med risiko for overbelastning til følge.

Træningen foregår på hold og har en varighed af ca. 1 time, 1-2 gange ugentligt.

Stabilitetstræning kræver ikke henvisning fra egen læge.

Kig indenfor i vores hyggelige lokaler

Kontaktoplysninger

Ørnevej 1 A | 6920 Videbæk
    Videbaek-fysioterapi@mail.dk